DNS

DNS is een afkorting voor domein Naam Systeem of officieel in het Engels Domain Name System.

dit systeem is een wereldwijde database van domeinnamen, welke hiërarchisch zijn opgebouwd.

De domeinnamen binnen deze database zijn ieder gekoppeld aan een IP adres.

De DNS verzorgt de vertaalslag tussen het IP adres en de domeinnaam.

Iedere computer welke op het internet is aangesloten heeft een IP adres.

Hoe werkt DNS?

Het Domein naam systeem (Domain Name system) wordt gevormd door Naam Servers (Name Servers). Iedere Name Server is verantwoordelijk voor een bepaalt gebied.

De meeste providers hebben een primary (eerste) Name Server en een secundairy (tweede) Name Server. Sommige providers hebben nog meer van dergelijke servers.

Wanneer u een domeinnaam intypt in de adresbalk van uw Browser , dan zal uw browser verbinding maken met de primary Name Server, dit zal bijna altijd de Name Server van uw eigen internetprovider zijn.

De domeinnaam wordt van achteren naar voren uitgelezen, bijvoorbeeld nl.hostingeelde.www.

De domein naam server voert regelmatig een update uit, waardoor het precies weet waar de domeinnamen zich bevinden.

Deze informatie wordt opgeslagen door de Name Server, hierdoor weet deze precies welke server verantwoordelijk is voor een domeinnaam.

Wanneer u een domeinnaam opvraagt, zal de Name Server een IP adresgeven.

De Name Server geeft het IP adres dan door aan de provider, op deze manier weet de provider dan waar de domeinnaam zich bevindt.

De webserver laat vervolgens de opgevraagde  Website zien door middel van uw Browser .

Dit hele proces duurt een paar seconden, dit is uiteraard afhankelijk van de bandbreedte van uw verbinding.

De DNS onthoud de informatie 2 dagen, hierna zal er weer een update plaatsvinden.

Afdrukken E-mailadres

Auteur

De term Auteur is een term die regelmatig gebruikt wordt.

Het is eigenlijk wel een erg simpele term, want eigenlijk is het een andere benaming voor schrijver, dus de persoon die een artikel op uw website heeft geschreven.

Binnen de meeste CMS systemen kun je er voor kiezen of je de auteur van een Artikel toont of verbergt.

Voor de meeste Websites wordt er meestal voor gekozen om de naam van de auteur te verbergen, aangezien de Artikelen vaak door 1 of 2 personen geplaatst wordt. Maar als u een soort vraagbaak of forum weergeeft op uw  Website, waar andere bezoekers van de site hun antwoord op kunnen geven, dan is het juist wel weer handig en mooi om de naam van de auteur te tonen. Hierdoor weet een ieder wie het berichtje geschreven heeft.

Ditzelfde zou u ook kunnen doen wanneer u een Site heeft voor een bedrijf of organisatie met een aantal mensen die een grote kennis hebben van bepaalde onderwerpen. Hierdoor weet de bezoeker wie de Content geschreven heeft en aan wie hij of zij zijn of haar reactie moet richten.

Het is daarom ook mogelijk om een soort profielpagina van de auteur op te stellen waar meer gegevens aan de naam van de auteur verbonden kan worden, zoals een pasfoto, adresgegevens en een mailadres en dergelijke.

Groepen.

Naast de algemene term die iedereen eigenlijk wel kent, maakt auteur ook onderdeel uit van een van de groepen. Een auteur mag uitsluitend content plaatsen en zijn of haar eigen eerder geplaatste content wijzigen of verwijderen van de site.

Afdrukken E-mailadres

Algemene Instellingen Joomla

Binnen het CMS systeem Joomla! vinden we de optie algemene instellingen. Algemene instellingen is een behoorlijk uitgebreide optie waar je veel verschillende instellingen kunt aanpassen.

Wat zijn de algemene instellingen?

Op bijvoorbeeld artikelniveau, menuniveau of andere onderdelen kun je de instellingen voor dit specifieke item aanpassen. De algemene instellingen zijn echter voor alle Artikelen, menu’s of de andere onderdelen bestemd.

Met andere woorden, op het niveau van algemene instellingen bepaalt u de instellingen voor bijvoorbeeld alle Artikelen, zodat in principe alle Artikelen op dezelfde manier behandeld worden.

Op het niveau van een betreffend Artikel kunt u de uitzonderingen instellen voor juist dit specifiek Artikel.

Welke instellingen treft u aan bij algemene Instellingen?

Zoals reeds eerder aangegeven kunt u binnen Algemene Instellingen een groot aantal verschillende onderdelen instellen. Hieronder tonen we een overzicht van de verschillende onderdelen die u kunt instellen binnen Algemene Instellingen.

  • Component;
  • Advertenties;
  • Artikelen;
  • Berichten;
  • Cash;
  • Check in;
  • Contactpersonen;
  • Gebruikers;
  • Installeren;
  • Joomla update;
  • Media;
  • Meertaligheid associaties;
  • Menu’s;
  • Modules’
  • Nieuwsfeets;
  • Plugins;
  • Post installatieberichten;
  • Slim zoeken;
  • Tags;
  • Talen;
  • Templates;
  • Verwijzingen;
  • Zoeken;
  • Website;
  • Systeem;
  • Server;
  • Tekst filters;
  • Rechten;

U ziet, er zijn een groot aantal onderdelen waarvan u de instellingen kunt wijzigen. Ieder onderdeel heeft een x aantal onderwerpen die u kunt aan passen.

Als u naar de optie Algemene Instellingen gaat via Systeem > Algemene Instellingen, dan kunt u de volgende onderwerpen aanpassen.

Website naam.

Hier dient u de naam van uw internetpagina in te vullen. Deze wordt automatisch ingevuld wanneer u de installatiewizard van Joomla doorloopt.

Website offline.

Wanneer u met uw website aan het bouwen bent, kunt u ervoor kiezen om deze optie aan te zetten. Bezoekers zien op dat moment uw website niet.

Standaard tekstverwerker.

Het is mogelijk om een andere tekstverwerker te gebruiken, wilt u deze andere tekstverwerker standaard gebruiken, dan kunt u deze tekstverwerker hier als standaard instellen.

Standaard captcha.

U kunt een captcha instellen, hierdoor dienen mensen die een bericht op uw website willen achterlaten, bewijzen dat ze een mens zijn. Standaard staat dit ingesteld op niets.

Standaard toegangsniveau.

Het standaard toegangsniveau kunt u hier wijzigen. Dit staat standaard ingesteld op Public, dit houdt in dat alle bezoekers dit standaard kunnen zien.

Standaard lijstlengte.

Hiermee stelt u de standaard lengte in van de lijsten binnen uw administratie van Joomla, dus de back panel.

Standaard feedlimiet.

Hiermee stelt u het aantal artikelen in dat getoond dient te worden in de RSS niewwsfeeds. Standaard staat dit ingesteld op 10.

Wanneer u nieuwsfeeds gebruikt, maar niet heel vaak nieuwe artikelen hierin plaatst, dan is het aan te raden om dit lager in te stellen.

e-mail adres feed.

Het is mogelijk om een e-mail adres te gebruiken als deel van de identiteit van de auteur van de feeds. Deze kunt u hier instellen.

Standaard staat dit ingesteld op geen e-mail.

Algemene meta beschrijving van website.

U kunt hier de algemene  Meta beschrijvingvan de website invullen.

Algemene meta trefwoorden van website.

Hier kunt u de algemene Meta trefwoorden invoeren voor uw website.

Inhoudsrechten.

Hier kunt u de rechten beschrijven welke anderen hebben met betrekking tot het gebruiken van de inhoud van uw website.

Toon auteur meta tag.

Als u deze instelling op ja instelt, wordt de Auteur metadata toegevoegd aan de pagina header, daarbij wordt de auteursnaam uit het content item artikel gebruikt als metadata tekst

Toon Joomla versie.

U kunt ervoor kiezen om de versie van Joomla te tonen.

Seo instellingen.

Vermijd zoveel mogelijk deze instellingen te wijzigen wanneer uw website life is.

Zoekmachinevriendelijke URL’s.

Standaard worden door Joomla erg lange URL’s gebruikt. deze zijn lastig te begrijpen voor mens en zoekmachine. Wanneer u deze optie op ja instelt, zal de URL meer begrijpelijk worden weergegeven.

Standaard staat dit ingesteld op nee.

Gebruik URL herschrijven.

Als u deze optie op ja instelt, zal de URL nog eenvoudiger en korter vermeld worden.

Deze optie staat standaard ingesteld op nee. Deze optie mag ook niet zomaar ingesteld worden op ja, hiervoor dient de webserver apache software te gebruiken en mod_rewrite geïnstalleerd zijn en met uw website te werken.

Voeg een achtervoegsel (suffix) toe.

Wanneer u deze optie instelt op ja, dan voegt Joomla .html toe aan de URL.

Of u deze optie nu wel of niet aanzet, is eigenlijk uw persoonlijke voorkeur, het heeft weinig effect.

Unicode aliassen.

Bij het opslaan van inhoud probeert bij de instelling op nee, indien mogelijk iedere aliastekst te converteren naar corresponderende Latijnse tekens. Stelt u dit in op ja, laat het niet Latijnse tekens onveranderd.

Standaard staat dit op nee ingesteld.

Websitenaam in paginatitels invoegen.

Door deze optie op ja in te stellen zal de naam van uw pagina in de paginatitel ingevoegd worde.

Cookie-instellingen.

Over het algemeen kunnen onderstaande instellingen leeg gelaten worden.

Cookie domein.

Dit dient u alleen in te stellen wanneer het cookie domein alleen geld voor een bepaalde sub map.

Cookiepad.

Dit overschrijft het standaard pad van de site waar het cookie geldig voor is.

Afdrukken E-mailadres

Adwords

U komt waarschijnlijk regelmatig advertenties tegen als u door middel van de Zoekmachine van Google naar een bepaalt onderwerp zoekt. Deze advertenties zijn over het algemeen geplaatst door middel van Adwords van Google. Of zoals het officieel heet, Google Adwords.

Via Google Adwords adverteren bedrijven in principe door middel van zoekwoorden. Een ander woord voor een zoekwoord is een keyword of een Meta trefwoord.

Zodra gezocht wordt door de juiste zoekwoorden, zal de advertentie getoond worden.

Dit lijkt mooi, maar het is uiteraard niet gratis.

Zodra iemand op deze advertentie klikt, dus de pagina bekijkt waarheen de advertentie linkt, brengt Google een X bedrag bij het adverterend bedrijf in rekening. Hoe populairder de zoekwoorden zijn waarop het bedrijf gevonden wil worden, hoe hoger de kosten per klik op de betreffende advertentie zijn.

Mocht u zelf willen adverteren door middel van Google Adwords, Google adwords is een vrij complex systeem. De kans is daarom aanwezig dat u wel enige tijd nodig heeft om het programma voldoende te doorgronden om er een goede advertentie tegen een betaalbare prijs per klik mee op te zetten. Derhalve kan het lucratief zijn dat u voor het opzetten van een goede campagne een expert in schakelt, dit kan u uiteindelijk een hoop kosten besparen.

Afdrukken E-mailadres

Browser

Browser is een Engelse term die erg slecht te vertalen valt of beter gezegd, deze term valt eigenlijk niet te vertalen.

Als je de term browser 1 op 1 vertaalt, dan zou je dit als bladeraar dienen te vertalen. Daarmee is nog in het geheel niet duidelijk wat de term browser nu inhoud.

Ik zal het proberen uit te leggen.

Om op uw computer een willekeurig bestand te kunnen bekijken of bewerken, heeft u een bijpassend programma nodig waarmee het bestand getoond kan worden.

Wanneer u een HTML document wilt bekijken heeft u een browser nodig.

Duidelijk?

ik kan me voorstellen dat dit nog steeds niet helemaal het geval is.

Een HTML document is eigenlijk gewoon een Website, dus een browser is een programma waarmee een Website weergegeven kan worden.

We kennen verschillende browsers, een van de meest bekende is Internet Explorer, een andere hele bekende is Google Chrome.

Een aantal anderen zijn bijvoorbeeld Safari, Mozilla Firefox, maar er zijn er nog veel meer.

Afdrukken E-mailadres

Meer artikelen...