Hoe update ik Joomla!?

Zodra er een update van Joomla! Beschikbaar is, is het mogelijk om uw versie te updaten naar deze nieuwere versie. Maar voordat u deze update uit gaat voeren, dient u eerst een aantal zaken te controleren.

Vooraf controleren.

Zoals gezegd dient u eerst een aantal zaken te controleren voordat u uw versie van Joomla! Update. Het gaat daarbij om de volgende onderdelen.

Template.
Controleer of de template die je momenteel gebruikt, geschikt (compatible) is voor de versie van Joomla!, waarnaar je wilt gaan updaten.
Als de huidige template niet geschikt is voor de nieuwe versie van Joomla!, ga dan bij de leverancier van de template na of er een nieuwere versie van de template beschikbaar is, welke wel compatible is met de versie van Joomla!.
Als deze template er niet is, ga dan eventueel op zoek naar een andere template of weerhoud je er van om de update van Joomla! Uit te voeren.

  • Extensies.
    Controleer of de extensies, dus de componenten, de modules en de plug-ins compatible zijn met de nieuwe versie van Joomla!.
    Wanneer een extensie niet compatible is met de versie van Joomla!, update dan eerst het component, de module of de plug-in.
    Als je niet weet hoe het updaten van de extensies in zijn werk gaat, bekijk dan het artikel Hoe update ik een extensie?.
  • Back-up maken.
    Zorg er voor dat je een nieuwe back-up maakt. Mocht de update van Joomla! Onverhoopt toch Niet goed gaan, dan kun je deze back-up terug zetten, waardoor de site onveranderd blijft draaien.

Als je het bovenstaande hebt gecontroleerd en uitgevoerd, kun je in principe de versie van Joomla! Uitvoeren.

Joomla! Updaten.

Voor het updaten van Joomla ga je als volgt te werk.

  1. Log in op de back panel van Jouw site.
  2. Klik op “Componenten” en vervolgens op “Joomla! Update”.
  3. Nu kom je op de update pagina van Joomla!.
    Ook op de update pagina staat de volgende melding “Verzeker u ervan dat de geïnstalleerde extensies beschikbaar zijn voor de nieuwe Joomla versie voordat u update.”
    Hieruit blijkt nog maar eens hoe belangrijk het is dat alle extensies up to date zijn en compatible met de versie van Joomla!.
    Op de update pagina staat jouw huidige versie van Joomla! En ook de beschikbare Joomla! Versie.
  4. Klik op de knop [installeer de update].
  5. Nu zal de update uitgevoerd worden.
  6. Na een tijdje komt u terug in de back panel van uw website.
    Als de update goed gegaan is, verschijnt de melding dat Joomla! Update is uitgevoerd en welke versie van Joomla! Je nu hebt.

Afdrukken E-mailadres

Wat zijn tags en hoe gebruik ik ze?

Er zijn een aantal manieren om content op jouw website te verdelen in groepen, de meest bekende manier om deze verdeling te realiseren is het maken van categorieën. Maar het verdelen van de content door middel van categorieën is nog maar een manier.

Een andere manier om jouw content te verdelen is door middel van tags.

Je kunt in principe zoveel tags aanmaken als je zelf maar wilt.

Wat kan ik met tags?

Het is mogelijk om een tag te koppelen aan een artikel, of eigenlijk beter gezegd, een artikel te koppelen aan een tag.

Als een bezoeker van jouw website dit betreffende artikel opent, dan verschijnt de aan dit artikel gekoppelde tags bij het artikel.

Wanneer de bezoeker op een van de tags klikt, dan worden alle artikelen getoond die, net als het huidige artikel, aan deze tag verbonden is.

Tags aanmaken.

Om tags aan te maken, ga je als volgt te werk.

  1. Log in op de back panel van Joomla!.
  2. Klik op componenten en dan op tags.
  3. Nu krijg je een overzicht van de tags die inmiddels zijn aangemaakt, heb je nog geen tags aangemaakt, dan is de lijst uiteraard leeg.
  4. Klik op nieuw.
  5. Je ziet nu een vergelijkbaar scherm als je ook ziet, wanneer je een nieuw artikel aanmaakt.
  6. Vul als eerste in dit scherm de titel van de tag, met andere woorden, het onderwerp waar de tag naar verwijst.
  7. In principe hoef je nu verder niets meer in te vullen, de titel is voldoende, uiteraard heb je wel de mogelijkheid om ook bijvoorbeeld een beschrijving van de tags in te voeren, maar dit is niet noodzakelijk.
  8. Je kunt nu klikken op opslaan en sluiten of als je nog een tag wilt invoeren, klik je op opslaan en nieuw.
  9. De tags verschijnen in het overzicht.

Hoe gebruik je de tags?

Wanneer je in de back panel een artikel opent, dan zie je bijna onderaan de kop tags staan met daarbij een invoerveld. Voor het koppelen van een tag aan dit artikel ga je als volgt te werk.

  1. Type in het invoerveld (een deel van) de toe te voegen tag.
  2. Nu verschijnen alle tags die overeenkomen met hetgeen in het invoerveld getypt is.
  3. Klik de gewenste tag aan, deze zal vervolgens iets hoger getoond worden.
  4. Je kunt meerdere tags aan het artikel koppelen, om nog een tag aan het artikel toe te voegen herhaal je de stappen 1 tot en met 3.

Wanneer je nu het artikel bekijkt op de website, zul je de tags zien welke je hebt toegevoegd.

Wanneer je de tags toch niet ziet, raadpleeg dan het artikel Ik heb Tags toegevoegd, maar toch zie ik ze niet verschijnen bij het artikel, hoe kan dat?.

Afdrukken E-mailadres

Ik heb Tags toegevoegd, maar toch zie ik ze niet verschijnen bij het artikel, hoe kan dat?

Als je tags hebt toegevoegd bij artikelen zoals beschreven staat in het artikel Wat zijn tags en hoe gebruik ik ze? Kan het toch mogelijk zijn dat deze tags niet verschijnen bij de artikelen.

Om er achter te komen waardoor de tags niet zichtbaar zijn, gaan we de oorzaak hiervan controleren.

  1. Klik op systeem en vervolgens op Algemene Instellingen.
  2. Binnen de Algemene Instellingen zie je nu de link “Artikelen” staan, klik hier op.
  3. Nu zie je de instellingen die te maken hebben met de weergave van de artikelen, je kunt hier een groot aantal onderdelen tonen of verbergen..
  4. Stel de instelling “Toon tags” in op Toon.
  5. Klik nu op de knop [Opslaan en sluiten].

Wanneer je nu op de website naar een artikel gaat waar je Tags aan hebt gekoppeld, zal je deze tags wel zien.

Afdrukken E-mailadres

Wat is een domeinnaam?

Iedere Website heeft een adres waarmee je in een browser de betreffende Website kunt bezoeken.

Dit betreffende webadres noemen we een URL.

URL is de afkorting voor Uniform Resource Locator. Een URL bestaat op zich uit 4 of 5 verschillende onderdelen.

  1. Het eerste gedeelte  van een URL is het protocol http:// of https://. HTTP is de afkorting van Hyper Text Transfer Protocol. De S in HTTPS betekent securety.
  2. Het tweede gedeelte is over het algemeen www. www is de afkorting van World Wide Web.
  3. Het derde gedeelte van de URL is de uiteindelijke domeinnaam.
  4. Het vierde gedeelte is de extensie, in de URL van Hosting Eelde is dit bijvoorbeeld .nl, maar dit kan ook .com of .tv of nog iets anders zijn. .nl, .be en .du zijn voorbeelden van landcodes, .com staat voor commercieel, zo heeft iedere extensie in principe een eigen betekenis.
  5. Het eventuele vijfde gedeelte is niet altijd aanwezig, maar wanneer je naar een diepere pagina van de website gaat, kan er een achtervoegsel achter komen zoals bijvoorbeeld /faq of /nieuws.

Kan ik een domeinnaam claimen via Hosting Eelde?

Afdrukken E-mailadres

Kan ik een domeinnaam claimen via Hosting Eelde?

Bij Hosting Eelde heeft u niet de mogelijkheid zelf een domeinnaam te claimen.

Deze faciliteiten bieden wij op dit moment niet, in de toekomst zou dit mogelijk wel het geval kunnen zijn, maar hierover kunnen we nu geen voorspellingen doen.

Wel kan Hosting Eelde dit voor u doen, dit doen wij met alle plezier voor u.

Wanneer u wilt dat wij voor u een domeinnaam claimen, stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of neem telefonisch contact op via +31 (6) 15 17 78 24. Als u aangeeft om welke naam het gaat, zullen u dan een overzicht aanleveren van de extensies die mogelijk zijn met de bijbehorende prijzen inclusief en exlusief BTW.

U kunt dan een keuze maken welke domeinnaam uw voorkeur heeft, waarna wij deze voor u regelen.

Afdrukken E-mailadres

Moet ik zelf mijn website back-uppen?

Hosting Eelde regelt in principe geen back-up voor uw website.

U bent in beginsel dus zelf verantwoordelijk voor het regelmatig bijhouden van een back-up van uw website.

Aanvullend pakket.

Het is wel mogelijk om een aanvullend pakket af te nemen bij Hosting Eelde, waardoor wij wel de back-up van uw website voor onze rekening nemen.

Voor het aanvullend pakket verwijzen we u graag naar Aanvullend pakket voor back-up.

Afdrukken E-mailadres

Wat is een extensie?

Joomla! Is een relatief kaal CMS systeem waarmee je een hele eenvoudige website kunt opzetten, je kunt bijvoorbeeld artikelen, een menu en een inlogformulier aanmaken. Voor de rest kun je met deze basis niet zo heel erg veel.

Wanneer je andere zaken op jouw website wilt tonen, dan heb je dus uitbreidingsonderdelen nodig, deze onderdelen noemen we extensies.

Een extensie kan een module, een component of een plug-in zijn.

Voorbeelden.

Een paar voorbeelden van extensies zijn een contactformulier, een WYSIWYG editor, een back-up component of een fotoalbum.

Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden van extensies, maar de lijst zou veel te lang worden wanneer we alle soorten zouden weergeven.

Afdrukken E-mailadres

Hoe vind ik een gewenste extensie?

Er zijn een groot aantal verschillende extensies, maar hoe vind je nu een extensie?

In dit artikel geven we stap voor stap weer hoe je nu precies een extensie kunt zoeken.

  1. Log in op de backpanel van Joomla!.
  2. Klik op “Help” en vervolgens op “Joomla! Extensie”.
  3. Nu kom je op de website “Joomla extensions directory”.
  4. Binnen deze website kun je zoeken naar een extensie, hiervoor wordt bijvoorbeeld een overzicht weergegeven van categorieën van extensies met daarbij vermeld hoeveel extensies zich in deze categorie bevinden.
  5. Afgezien van deze categorieën kunt u ook gewoon zoeken door middel van het zoekveld waarbij de knop [Go] staat.

Extensie downloaden.

Wanneer je een gewenste extensie hebt gevonden, kun je deze extensie downloaden, waardoor de extensie als .zip bestand op uw eigen computer wordt opgeslagen.

Afdrukken E-mailadres

Hoe installeer ik een extensie?

Als u een geschikte extensie heeft gevonden en vervolgens heeft gedownload, dient deze nog geïnstalleerd te worden.

Mocht u zich afvragen hoe u een extensie kunt vinden en downloaden, lees dan even het artikel

Hoe vind ik een gewenste extensie?

 

Hoe installeert u een extensie?

Hieronder volgt stap voor stap een aanwijzing hoe u een extensie kunt installeren op uw website.

  1. Log in op de backpanel van uw website.
  2. Klik op “extensies” en vervolgens op “Beheren”.
  3. Nu komt u op de beheerpagina van de extensies.
  4. Klik op de link “Installeren”.
  5. Klik nu op de link “Upload pakketbestand”.
  6. Nu verschijnt het gedeelte “Uploaden en installeren Joomla extensie”.
    klik op de knop [Of blader naar het bestand].
  7. Nu verschijnt er een soort verkenner waar u de extensie kunt zoeken, klik de juiste extensie aan en klik op de knop [Openen].
  8. Nu wordt de extensie geïnstalleerd. Als de extensie correct is geïnstalleerd, verschijnt de volgende bericht. “Installeren module geslaagd” of “installeren component geslaagd”.

Afdrukken E-mailadres

  • 1
  • 2